Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama:
 



Jak se změní rodičovská dovolená?

 


Od ledna 2008 se mění výše a způsob čerpání rodičovského příspěvku. Nárok na rodičovský příspěvek v dosavadní podobě k 31.12.2007 zaniká. Pokud rodič, který rodičovský příspěvek pobírá, jej chce pobírat i v roce 2008, MUSÍ O NĚJ ZNOVU ZAŽÁDAT! Důvodem nové žádosti je doložení nových skutečností, které dosud nebyly třeba.


Nyní stát vyplácí příspěvek rodičům, kteří pečují o dítě do čtyř let. Částka je odvozena od průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře a činí 7582 Kč.
 

Od ledna si rodiče dětí budou moci vybrat jeden ze tří modelů vícerychlostního vyplácení rodičovského příspěvku. Výjimky viz níže.

Volba délky rodičovské dovolené se bude vztahovat vždy na nejmladší dítě. Jednou učiněné rozhodnutí o délce čerpání rodičovského příspěvku bude nezměnitelné.


 


1. Rychlejší čerpání

Rodič, který se předem rozhodne, že zůstane s dítětem na rodičovské dovolené jen do jeho dvou let, bude měsíčně dostávat 11 400 korun. Pro tuto variantu se musí zažádat v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém dítě dosáhne 22 týdnů života. O tuto variantu čerpání, ale může zažádat pouze rodič, který má nárok na PPM ve výši alespoň 380 Kč na kalendářní den (tj. maminka pobírala mateřskou min.11 400Kč)


2. Klasické čerpání

po ukončení PPM do 3 let věku dítěte měsíčně 7600Kč. O tuto formu čerpání si může zažádat rodič, který měl nárok na čerpání PPM a nebo na nemocenskou poskytovanou v souvislosti s porodem. A žádá se nejpozději v kaledářním měsíci, kdy dítě dosáhne 21. měsíce věku.


3. Pomalejší čerpání

Rodiče, kteří budou chtít zůstat s dítětem doma do jeho čtyř let, budou od ukončení mateřské dovolené do 21 měsíců dítěte pobírat 7600 korun a pak bude dávka snížena na 3800 korun.
Tato varianta se týká i rodičů, kteří neměli nárok na pobírání PPM. V jejich případě je částka 7 600 vyplácena již po porodu.



Vybraná možnost čerpání příspěvku bude nezměnitelná a zpětně ji nebude možné vymáhat, a to ani při střídání rodičů v pobírání rodičovského příspěvku.

Pokud si rodiče nezažádají o rychlejší, či klasické čerpání rodičovské dovolené (a to v daném termínu) a nebo na nesplňují podmínky pro tyto varianty čerpání, bude po 21. měsíci věku vyplácena automaticky pomalejší verze čerpání, která počítá s rodičovskou dovolenou do 4 let.


Změny zasáhnou i rodiče, kteří už na rodičovské dovolené jsou. Rodiči pečujícímu o dítě, kterému budou 1. ledna už tři roky, se vyplácený příspěvek do čtyř let věku dítěte sníží na 3800 korun.


Rodič pečující o dítě, které bude 1. ledna starší 21 měsíců a mladší tří let, jenž tím přijde o možnost volby, bude dostávat 7600 korun do tří let věku dítěte a od tří do čtyř let 3800 korun.

 

A zde jsou podmínky pro rodičovský příspěvek s novou právní úpravou:


Rodičovský příspěvek náleží pokud:

Dítě mladší 3 let navštěvuje jesle nebo obdobné zařízení pro předškolní děti nejvýše 5 kalendářních dnů v měsíci

Dítě starší 3 let navštěvuje MŠ nebo podobné zařízení v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně nebo nejvýše 5 kalendářních dnů

Dítě navštěvuje léčebné rehabilitační zařízení nebo jesle, MŠ nebo obdobné zařízení pro zdravotně postižené předškolní děti v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně. Dítě školního věku, které navštěvuje ZŠ speciální v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně.

Dítě zdravotně postiženého rodiče navštěvuje jesle, MŠ nebo obdobné zařízení v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně.

Příjem rodiče není testován, rodič může být výdělečně činný, aniž ztratí právo na pobírání rodičovského příspěvku. Po dobu své výdělečné činnosti musí však rodič zajistit péči o dítě jinou zletilou osobou.



Zdroj: ministerstvo práce a sociálních věcí


 

 

 

 


Chápu, že spousta z vás je spravedlivě rozhořčených, ale prosím, abyste mi nezahlcovali komentáře nadávkami. Všechny takové příspěvky budu bez milosti mazat. Tyto stránky mají za úkol informovat rodiče o plánovaných změnách a ne mne znechutit kdykoli otevřu mail. Komentáře slouží k dotazům případně podání doplňujících informací. Mějte na mne prosím ohledy. Nerada bych je rušila úplně.

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

osvč

(Lucie, 9. 8. 2007 7:57)

Dobrý den, prosím o radu!Jsem podnikatelská která loni začala hned po ukončení školy a nyní jsem v "krásném" stavu. bohužel jsem si neplatila nemocenské pojištění a proto nemám nárok na výplatu mateřské. Má otázka ale zní zda se po dobu mateřské dovolené dají čerpat nějakou vyjímkou rodičovské příspěvky či existuje-li v tomto případě nějaka jiná pomoc od státu v podobě třeba sociálních dávek. Nebo zda v tuto dobu budu odkázána pouze na přítele. děkuji za pomoc a přeji hezký den. L

blahobyt

(Daniela, 3. 8. 2007 17:39)

Stát chce šetřit na dětech, přitom politici rozhazují. Jak mám předem vědět, jestli po třech letech najdu práci s ranní směnou a pro dítě školku.Nejspíš po třech letech zůstanu na pracáku, protože částka 3800 určitě nestačí, neboť podle mé situace nebudu ani sociální případ/bydlím u rodičů, kterých to nezajímá) a ani otec dítěte moc nepomůže i kdyby mohl.Zajímalo by mně jak z částky 3800kč může někdo žít i s dítětem, jestli máme jít na pastvu a bydlet v jeskyni a oblékat se listama.

až jednou...

(Petik, 3. 8. 2007 17:16)

I já jsem nastávající (prvo) matka a souhlasím se všemi, kteří tvrdí, že si dítě nepořídili kvůli penězům, ale proto, že je prostě chtěli. To je konec konců i náš případ, ale na druhou stranu... Ve svém zaměstnání jsem vydělávala dost na to, abychom si žili s manželovým příjmem docela slušně. Samozřejmě jsem smířená s tím, že mě pobyt doma s dítětem bude stát určitou finanční "újmu" a taky se budeme muset uskromnit ve spoustě věcí ale kdybych si měla znova vybrat, otěhotněla bych zase, v tom to není. Jen mě prostě štve, když vidím všechny ty věčně nepracující, nezaměstnané (uznávám, že jsou i tací, co pracovat chtějí) kteří x-let pobírají sociální dávky téměř na všechno a při tom se k nim stát chová jako k chudáčkům, kteří potřebují naši bezmeznou pomoc a podporuje je bez jakékoli kontroly roky. Zatím co k nám mladým rodinám, které si musely koupit byt za nekřesťanské peníze, protože hold to je tržní ekonomika a státní nedostanou a bohužel nemáme bohaté a štědré rodiče.. , platíme řádně všechny splátky, inkaso a bůhví co ještě.. , se stát chová tak, že nám alespoň nějaký ten příspěvek (což je opravdu přesný název) ještě trošku zkrouhne, protože když jsme to vydrželi do teď - vydržíme i víc... Jsem opravdu ráda, že vůbec něco takového jako mateřská je, ale když už máme vytvářet budoucí generaci, která bude pracovat zase na nás a měla by být zároveň i lidská - což záleží zejména na výchově, měl by nám stát vycházet trošku vstříct. A když už ne finančně, tak alespoň nabízenými službami. I já bych si ráda přivydělávala, ale kdo bude hlídat např. roční dítě? Babičky máme pracující a jednu dokonce na druhé straně republiky, do jeslí berou až od 2 let a cizímu člověku bych své dítě nikdy nesvěřila... Až budeme na úrovni západní Evropy, kterou se naši politici tak rádi ohánějí, pak ať máme klidně i stejná pravidla.

Je to smutné

(Milka, 29. 7. 2007 9:40)

Jsem také nastávající matka a upřímně mne náš sociální systém děsí. Byla jsem moc ráda, že příspěvek zvedli alespoň na těch 7500 protože nechápu, jak si tam nahoře se svými dietami ve sněmovně můžou myslet, že za 3800 se uživí matka i dítě, když má doma muže, který vydělává třeba kolem deseti tisíc ve fabrice. Ano když se srovnáme se západem, tak jsme na tom dobře, ale taky se podívejte, jak jejich děti vyrůstají...samá chůva, která se mění každý rok, rodiče nemají žádnou váhu ani vztah ke svým dětem. Neopustím dítě ve dvou leteh věku, když začíná to skvělé období, kdy se učí mluvit a projevují svou osobnost. Konečně chápou a člověk jim může vštípit jisté životní hodnoty a snažit se je vychovat, když už se rozhodl stát se rodičem.

RE.asi budu sama

(Marsík, 28. 7. 2007 21:53)

Souhlasím s Lucií, dítě jsem si chtěla pořídit,ale ne k vůli zvýšenému rodičovskému příspěvku.Jsem šťastná za 7.500kč, je to příjemný příspěvek a tak asi jedna z mála nenadávám.Nejsem nečinná na mateřské a tak, když mi finance nestačí, snažím se nějakou tu kačku taky vydělat jako poradce jedné nejmenované firmy.Není to moc,ale je to příjemný přivídělek.Samozřejmě chápu i vás ostatní,ale spoléhat se jen na stát asi není to pravé ořechové?To bychom asi brzy umřeli hlady....
Stát by ale neměl měnit svá rozhodnutí, viz co se týče rodičovského příspěvku....

Tohle není normální!

(Miška, 28. 7. 2007 15:54)

Je to opravdu strašný. napřed nalákají mladé rodiny, aby se zvýšila porodnost (vyšší porodné +7600,-na mateřské do 4let) a jak překypují porodnice plností, tak jim to zase všechno vezmou. Jsou to ubožáci.

Jak je to v té Praze?

(Ráchel, 25. 7. 2007 13:55)

Já jsem tedy osobně mamina zatím jen nastávající, ale pokud vše dobře dopadne, bude se mě to týkat také a brzy. Sice mě nápad pánů nahoře taky štve, ale musím trochu souhlasit s Lucií, mzslím, že oproti tomu "skvélému" západu nám nabízí aspoň něco.
Jo a k té Praze, jestli si někdo myslí, že v tu bydlí mimozemšťani s miliony v kapse, tak si to sem přijďte prohlédnout.Já osobně bych asi chůvu nezaplatila, pokud nechci být i s dítětem o hladu. Navíc bych jí dítě ani nesvěřila.

Hovadina

(Gábina(23.07.2007), 23. 7. 2007 18:52)

Nepochopím,kdo tohle vymýšlí.Nepřemýšlí.Vždyť přece dítě potřebuje matčinu péči a né ho od matky vzít.Bydlíme na vesnici,kde není možnost dát dítě dříve do školky.Kam tedy s ním?Mám 3 děti a tak mám čas se jím aspoŇ věnovat.Nemám babičky,které by mohli hlídat,jelikož pracují,díky stále se zvyšující hranici odchodu do důchodu.Ať už začnou na vyšších místech přemýšlet hlavou a né něčím jiným.Je to děs co si na nás ještě vymyslí.Manžel je už teď od rána do večera v práci,aby jsme měli víc peněz a oni nám chtějí vzít i to málo co nám zbývá.Ani se nedivím,že mít dítě si každý dobře promyslí.V Praze jim to je jedno.Najmou si chůvy a je to ,ale co mi obyčejní lidi.

nejlíp je přece u mámy...

(alenka, 20. 7. 2007 21:48)

Taky mi to nedá, abych k tomu něco nenapsla. Souhlasím s názorem, že takové to remcání je trošku sobecké. Když si chcete pořídit nové auto, taky nečekáte až vám na to někdo dá. buď na to máte nebo splácíte leasing. Možná blbé přiovnání, ale v praxi totéž. Buďme rády, že nám přidaly. Takovým kteří remcají furt bych nechala 3500 nebo kolik to bylo před tím. Na druhou stranu je fakt, že tenhle nový systém co bude od ledna je na prd. Nejlepší je pro dítě být s mámou(popř.tátou) a ne cizím člověkem. O babičkách, si myslím, že moc nemůže být řeč. Kdybych měla čekat, až budem mít bábí v důchodu, musela bych si děti pořizovat po čtyřicítce...Nevím jak vy ostatní, ale já jsem v práci vydělávala 7900kč, manžel má 15000. Chceme si pořídit vlastní bydlení, takže budem 25let splácet asi 10000+inkaso. Kde bych z toho vzala ještě na plat chůvě???

RE: Už mě to štve

(radek, 19. 7. 2007 21:37)

Katko, jako lidstvo nevymřem. Pouze vymřou původní evropské národy, které nahradí asiati.

kdo vychová naše děti

(Petra, 18. 7. 2007 15:07)

Bohudík nejsem z těch, kteří obrací každou korunu a před výplatou mají k večeři topinky. Můj manžel není generální ředitel ani manažer velké prosperující firmy, ale o rodinu se postarat umí. Nejsem tedy odkázaná na státní dávky a je mi celkem jedno jak vysoká bude mateřská dovolená. Tím spíš mě zaráží, že všichni debatují o penězích, ale nikdo nemluví o dětech. Jsem matkou 17 měsíčního syna a ani za nic bych ho nedala nikomu cizímu na hlídání. Nepořídila jsem si dítě jako modní doplněk. Je to zázrak, když se národí malý človíček a zaslouží si dostat maximum lásky a péče od své matky. Chci své děti ( nehodlám zůstat u jednoho) vychovávat podle svého nejlepšího vědomí. Nejdříve se týmy odborníků dohodli, že pro dítě je nejlepší zůstat s matkou do 4 let doma, politici uzákonili stejně dlouhou mateřkou dovolenou, ale teď to většině maminkám nechtějí umožnit. Já budu doma pro svoje děti, ale všichni tuhle šanci nemají. Proto se ptám:" kdo bude vychovávat naše děti? Sestry v jeslích nebo paní na hlídání, které se často střídají jako ponožky?" Dokud jsem pracovala, nebyla jsem doma od 5 do 17 hod. (i s dojížděním), to by si mě děti moc neužili.

RE: asi budu sama

(Helena, 17. 7. 2007 0:17)

Souhlasím s tím co píšete, ALE: z druhé strany je pravda, že to co vymysleli teď je trochu na hlavu. Sice jinde v zahraničí musí do práce dřív, ale taky mají jiný systém. Když budu bydlet v Praze (například), klidně budu doma jen dva roky, protože mám kam dítě dát. Ale zkuste bydlet na vesnici, kde není ani školka natož jesle a paní na hlídání vám dojíždět nebude, protože byste zaplatila víc než vyděláte. Každý nemá možnost bydlet ve městě a vydělat tolik aby mohl platit další lidi. A taky ne každý má babičky které pohlídají zadarmo a rády. Je to nedomyšlené jako ostatně všechno co výmýšlí naši politici a co se netýká jich samotných.

asi budu sama

(Lucie, 16. 7. 2007 17:52)

Asi budu sama, ale za sebe musím říci, že jsem za ty peníze vděčná. V práci jsem sice vydělávala podstatně více - ale makala jsem od rána do večera pro cizí. Teď jsem doma, starám se o své milované dítě a stát mi za to platí!!!! Jasně, není to závratná suma, ale koukněte se po světě, kde jinde vám nabídnou takovýhle komfort. Kamarádka v Belgii nastupovala ve 4 měsících dítěte zpět do práce a hotovo - nikoho nezajímalo, že je miminko malé. Tak je volba jasná - buď zpět do práce a dítě (chudáček) do jeslí a nebo zůstat doma a spolehnout pouze na příjem otce. Žádné příspěvky. A takhle to funguje prakticky všude. Určitě na sebe strhnu vlnu negativních reakcí, ale musela jsem to napsat. Mám spoustu známých, které pracovaly na směny za 8 tisíc čistého, teď se doma starají o své děti, berou od státu 7,5 a nadávají na "almužnu od státu". Tak nevím, ale myslím si, že si občas asi nevidíme na nos. Copak si děti pořizujeme, aby nám za to někdo platil?

Už mě to štve

(Katka, 16. 7. 2007 15:35)

Tak už nevím co si o tom mám myslet. Už mi ty politice lezou na nervy,ať mi řeknou, která matka dá dítě do 4 let na hlídání, když na to nemá peníze? Copak to, že chci dítě do 4 let vychovávat je něco špatného. Ale jak mám vyjít s příspěvkem 3800 mi není od těch 18 měsíců jasný. To je pořád keců, jak vymíráme, ale jak my mladů můžeme mít děti, když se musíme postarat o bydlení, vzít si hypotéku + platit nájem. Nechápu, kde berou výpočty na průměrný mzdy, to se to průměruje, když sečtou všechny a mezi obyčejný lidi dají manažera, co má 150.000 - 300.000,-měsíčně. Takle teda asi vymřem, protože za takových podmínek se nadají děti do dnešní doby pořizovat.

Vydřiduši

(Martina, 16. 7. 2007 10:22)

Já bych jen přála některým politikům, aby za to minimum zkusili třeba jen tři měsíce žít. Případně aby za rodičovský příspěvěk nakoupili svým novorozeným dětem vše potřebné ... a vyšli s těmi 7600,- měsíčně pro matku a dítě.

Totální nesmysl

(Monika, 15. 7. 2007 21:56)

Tak mám pocit, že tady někdo nepřemýšlí hlavou. Jen hrabou prachy pro sebe, ale ať si zkusí vyžít za 7600,-. A co ty ženy, které se nemají kam vrátit do práce? Prostě tam nahoře neuvažují, to jim ta populace bude zase pěkně klesat.

Šetření na nesprávném místě.

(Jana, 9. 7. 2007 10:54)

Když chce ušetřit vláda na MD at si kouknou nejdřív na svoje platy a pak krytizují a ubírají u sebe.všechno zdražujou pro obyčejné lidi ale sobě na přidání peněz nešetří.už je doba zase chudí k chudímu,boháč k boháčovi.

Nesmysl

(Lucka, 9. 7. 2007 9:37)

oni snad nejsou normální furt chtějí aby se rodily děti, ale nepřemýšlejí jak je všechno v dnešní době drahé. hlavně že na ministerstvu berou šílené prachy a na ostatní neberou ohled!!!!!!